aku adalah aku

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
Tukar warna background

Friday, April 1, 2011

April Fool!!

Asal masok 1 April je mesti ade yang sebok-sebok pikir cara nak kenekan orang kan?? Tak yah la sambot April Fool ni. Takde pekdah nye. Dok menipu orang pastu dapat dose. Hehe.. Ade jugak kes yang niatnye nak heppy-heppy tapi lastly jadi bende tak bes lak. 




Sambutan April Fool adalah dilarang kerana 4 sebab :

1. Larangan menipu yang sudah termaktub di dalam al-Quran dan as-Sunnah.

2. Kesedihan dan ketakutan yang tidak berasas (yang disebabkan penipuan itu) yang mungkin boleh menimpa seseorang mahupun kesemua ahli keluarganya walaupun hanya untuk satu jam.

3. Pengkhianatan ke atas kepercayaan yang diberikan.

4. Meniru budaya buruk yang bukan milik kita, iaitu penipuan.

source: milosuam



Korang tahu ke mane asal usul April Fool ni?? Mesti ramai yang tak tahu kan?? Meh sini aku nak bagi tahu.
Hari April Fool adalah hari menyambut kekalahan Islam di Sepanyol. Sambutan ini lebih kepada peringatan kepada hari di mana umat Islam di Sepanyol ditipu hidup-hidup dengan diberi janji palsu. Selepas kekalahan Islam, rakyat jelata diberi peluang untuk keluar ke negara lain menggunakan kapal yang disediakan. Orang Islam pun percaya la.. pegi ke jeti.. Tapi yang berlaku.. rumah mereka dibakar.. Selepas mereka naik ke atas kapal.. dah belayar separuh jalan.. kapal pulak dibakar.. kira mereka mati rentung di dalam kapal bersama kapal tu..  (source : wacanaku2009)
Jadi, pasni nak sambot lagi ke?? Lu pikir la sendiri.
 
SAY NO TO APRIL FOOL!!

p/s : naseb baek aku tak penah kene April Bodoh nih.. =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ Labels ♥